به چه کفشی ، کفش طبی کودکان(کفش ارتوپدی اطفال ) اطلاق می شود؟

این روزها بسیاری از فروشگاهها ، بعضی از کفش ها را با عنوان کفش طبی کودکان به مراجعین ارائه می دهد .قطعا مرکز ارائه کفشی که عنوان طبی را یدک می کشد و قرار هست اختلالی را درمان کند ،یه فروشگاه تجاری نمی باشد .

ارائه کفش طبی( ارتوپدی) بویژه برای کودکان قطعا نیازمند دانش فنی و امکانات مخصوص و تجربه می باشد .

بنابراین مراکز فروشگاهی و تجاری زیرساخت های لازم برای ارائه کفش های درمانی برای درمان اختلالات و بدشکلی های کف پا را ندارند و این کفش ها باید در مراکز درمانی مانند مراکز ارتوپدی فنی و پاپزشکی ارائه شوند .

از دید متخصصین حوزه ارتوز و پروتز و ارتوپدی ، کفش طبی کفشی می باشد که بر اساس مشکلات یک فرد پس از یک ارزیابی دقیق  و به طور اختصاصی برای آن بیمار (مراجع ) ساخته و ارائه گردد .براساس این تعریف ، کفش طبی اختصاصی آماده ( کفشی که در همان لحظه تحویل داده شود ) تعریف نشده است .

قیمت کفش طبی کودکان به چه عواملی وابسته است؟

قیمت کفش طبی کودکان به عوامل بسیار زیادی وابسته است .چون اختلالات ارتوپدی و بدشکلی ها بسیار متنوع می باشد و این کفش ها برای درمان این مشکلات ارائه می گردد بنابراین می تواند بسیار اختصاصی و متنوع باشد و هزینه آن نیز متفاوت باشد .مهترین عواملی که میتواند در تعیین قیمت کفش طبی کودکان (کفش ارتوپدی )  تاثیر داشته باشد موارد زیر می باشد :

نوع مواد اولیه یا جنس کفش

طراحی و مدل کفش

دقت لحاظ شدن آبشن های درمانی

طول پا (سایز پا )

خدمات پس از فروش

برخلاف تصور عموم که فقط کفی کفش را تنها آبشن درمانی می پندارند باید این نکته را در نظر گرفت که بسیاری از اختلالات مربوط به ناحیه فوت با استفاده از کفش و دیواره های آن و ... درمان می شود .

لزوم استفاده از کفش طبی برای کودکان

کفش طبی کودکان، با شروع اولین گام های یک کودک، اهمیت بیشتری پیدا می کند. پا، ساختار پیچیده ای از مجموعه ی استخوان ها، غضروف ها، تاندون ها و رگ های عصبی و خونی است. در هنگام تولد، استخوان ها در پای نوزاد هنور به طور کامل تشکیل نشده اند وعمدتا غضروف هستند. همانطور که پا رشد می کند غضروف ها شروع به تغییر کرده و کم کم به استخوان تبدیل می شوند تا همراه با رشد کودک، پا مستحکم تر شود. اکثر کودکان هنگام تولد و مدتی بعد کف پایشان مسطح است و قوس میانی پا هنوز تشکیل نشده است و پا با یک لایه ی چربی محافظت می شود. حتی پس از 2 سالگی نیز استخوان ها قوا و استحکام لازم را ندارند و تا 18 سالگی، سخت تر و سخت تر می شوند تا به رشد کامل برسند.

برخی ویژگی های کفش طبی کودکان

جنس چرم برای کفش طبی از همه مناسب ‌تر است زیرا چرم همانند پوست، هوا را عبور می ‌دهد و قالب پای شما را به خود می ‌گیرد.

 بهترین نوع کفش  برای کودکان در سنین دبستان، کفش اسپرت با کف و رویه نرم و انعطاف ‌پذیر است تا مانع وارد آمدن ضربه و فشار به مفاصل پا شود.

 ارتفاع کفش در قسمت پاشنه باید ۲/۵ تا ۳ سانتی ‌متر باشد.

 برای حفظ قوس داخلی کف ‌پا، باید ناحیه پاشنه در قسمت داخل رو به جلو و جنس پاشنه هم باید کاملا منعطف و فشرده باشد.

ارتفاع کفش طبی در قسمت پنجه باید ۱/۵ سانتی ‌متر باشد.

پنجه کفش باید پهن باشد به گونه ‌ای که انگشتان دچار فشردگی نشوند زیرا انحرافات انگشتان از کودکی و نوجوانی با پوشیدن کفش ‌های بسیار تنگ به وجود می ‌آید که منجر به تغییر قوس کف ‌پا می‌ شود.

کفشی که ساق پا را حمایت کند مناسب هستند. کفش ‌های رو باز که مچ پاهای کودکان را نگه نمی ‌دارند مناسب نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.